Secretele celor mai puternice femei din Romania

Mariana Gheorghe si Liliana Solomon domina autoritar topul celor mai puternice femei din businessul romanesc. Impreuna, cei doi CEO administreaza afaceri de peste 4 miliarde de euro, sunt prietene, iar saptamana trecuta au vorbit Impreuna pentru prima oara despre cele mai dificile momente din cariera lor si despre sfaturile lor pentru tinerii manageri romani.

“Nu suntem in competitie, chiar suntem foarte bune prietene.” Mariana Gheorghe zambeste larg cand face aceasta afirmatie. O leaga multe de Liliana Solomon: copilaria la Cluj, studiile in strainatate, experientele de management de la Londra si nu numai, multiculturalitatea si mai ales administrarea, de cativa ani incoace, a doua dintre cele mai mari afaceri din Romania. Mariana Gheorghe si Liliana Solomon au privit impreuna in urma si si-au detaliat atat experientele ca CEO, precum si planurile de viitor, in prima editie a “Meet the CEO”, un eveniment BUSINESS Magazin care si-a propus sa aduca fata in fata membri marcanti ai comunitatii de business cu manageri si oameni de afaceri din diverse domenii.

Cu o seara inainte de a veni la “Meet the CEO”, Mariana Gheorghe si-a dat seama ca va trebui sa faca o expunere a carierei sale, care implineste 30 de ani in 2010: “Nu imi vine sa cred ca a trecut atata timp, e foarte ciudat cand spui cu voce tare ca ai o experienta de 30 de ani si ca nu mai esti o tanara speranta pentru business”. Mariana Gheorghe vorbeste din prisma managerului cu o experienta complexa – care a inceput in industrie, in productia chimica, a continuat cu comert intern si international, apoi cu macroeconomie (fiind angajata la inceputul anilor ’90 in Ministerul de Finante), iar de la mijlocul anilor ’90 cu banking in cadrul BERD: “Cei 14 ani de banking la Londra au fost cea mai lunga etapa din cariera mea, care a marcat foarte mult profilul meu de profesionist, dar si personalitatea si cariera in final”.

Iar daca in urma cu ceva ani Mariana Gheorghe se gandea ca la 50 de ani s-ar putea retrage din business (“in Vest, bancherii mai reduc din motoare la 50 de ani”), chiar in jurul acelei varste a fost recrutata de unul dintre clientii cu care lucra ca bancher BERD in acea vreme, OMV: “Asa a inceput cea mai mare aventura din viata mea si nu este doar un alt job, ci un job la care, cand mi s-a oferit, am reactionat: wow, pot sa fac eu asta?”.

Mariana Gheorghe conduce deja de patru ani OMV Petrom si tot in seara dinaintea evenimentului “Meet the CEO” si-a dat seama ca nu a fost niciodata in postura de a-si cauta un alt job: “Niciodata nu am trimis CV-ul unui head-hunter; pentru ca totdeauna am facut totul din pasiune, nu am simtit nevoia de schimbare, ci doar am acceptat oportunitatile care mi s-au oferit”. Iar cand isi descrie cariera, Mariana Gheorghe foloseste cuvintele “diversitate si schimbare”: “de fiecare data am invatat ceva nou, dar niciodata nu am trecut de la alb la negru, niciodata nu am facut o miscare fara sa am un fundament pe care sa construiesc urmatoarea miscare de cariera”.

Cand vine vorba in 2010 de urmatoarea miscare de cariera, Mariana Gheorghe se refera intai la misiunea pe care o are la Petrom: “Eu cred ca Petrom este esenta transformarii Romaniei: trecerea de la o companie de stat, cu mentalitatea, tarele si provocarile – ca sa nu le zic altfel – unei mentalitati de comanda, rigide, fara existenta unor principii de piata, comerciale, la o companie pe care mi-o doresc si pe care sper sa o puteti numi cu totii in scurt timp o companie moderna, flexibila, dinamica, tanara, tot mai tanara – pentru ca in acest domeniu avem aceste tare ale imbatranirii -, un model al businessului romanesc”.

Ulterior, managerul nu exclude si alte experiente, pe care nu le-a avut pana acum, si anume a conduce o afacere antreprenoriala: “Eu am un respect fantastic pentru antreprenori. Sunt motorul societatilor, au curaj sa faca ce nu stiu, viseaza, desi poate nu au toate instrumentele, iar daca ar fi sa lucrez pentru un antreprenor, as face-o doar pentru unul cu care as avea afinitati de personalitate.” Gheorghe motiveaza ca afinitatile sunt importante, deoarece experienta atat de lunga intr-un mediu care i-a permis sa ia decizii doar in functie de evolutia pietei ar face dificil lucrul in functie de “toanele sau dorintele cuiva”: “Daca as avea incredere, ar fi intr-un antreprenor care a ajuns la un anumit nivel si vrea sa ajunga in alta parte, la momentul in care accepta ca nu mai poate conduce singur, care vrea sa restructureze businessul, sa il diversifice, cand nu se simte capabil singur sa transforme un complex antreprenorial intr-o corporatie, asta poate m-ar interesa”.

“Mie imi place sa conduc mii de oameni.” Liliana Solomon face simplu aceasta afirmatie, pe un ton foarte relaxat. Motiveaza prin aceasta propozitie de ce nu ar intra niciodata in antreprenoriat – nici ca antreprenor, nici ca director de afacere start-up. Experienta de pana acum a managerului care conduce afacerile Vodafone Romania, dar si faptul ca a reusit sa isi dea seama exact ce vrea de la cariera o fac pe Liliana Solomon sa aiba o directie clara: “Am fost intrebata de multe ori daca vreau sa intru in antreprenoriat si raspunsul meu a fost nu. M-am decis pentru o experienta blue-chip, imi place atat de mult ce fac incat nu vad de ce as face altceva. Sunt si acum conectata cu multe fonduri de investitii, care ma tot invita la discutii pentru a prelua conducerea unor afaceri cu potential la Londra. Zic de fiecare data nu, pentru ca nu ma intereseaza”.

Sursa: Business Magazin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s