Dress code: business

Cu siguranta sunteti de acord cu mine cand spun ca nu vreti sa mergeti la un eveniment cu cea mai frumoasa rochie din garderoba si sa descoperiti ca sunteti imbricate total neadecvat ocaziei.

In ajutorul nostru vin chiar invitatiile la astfel de evenimente, care ne dau informatii pretioase despre tipul de situatie si vestimentatia ceruta. Daca insa nu exista o invitatie, incercati sa luati legatura cu organizatorii, sau cu orice persoana autorizata care sa va poate spune in ce consta acel eveniment si care este dress code-ul cerut.

Tin sa subliniez ca dress code-ul nu este un moft, si nu este nici optional. Dress code nu se refera la o uniformizare a participantilor la eveniment si nu vizeaza sa limiteze creativitatea, ci testeaza puterea de adaptare la o situatie anume. Asadar, daca situatia cere o rochie lunga, nu incercati sa fiti originale imbracand o rochie scurta intr-o culoare tipatoare, fiindca nu veti reusi decat sa atrageti atentia asupra dvs. in sens negativ. Haideti sa vedem acum ce presupune dress code-ul si care sunt limitele in care trebuie sa ne incadram pentru a face o impresie buna.

White tie

White tie este nivelul vestimentar cel mai ridicat si se regaseste la baluri importante. Pentru barbati, regulile sunt foarte stricte: frac cu revere din satin, pantaloni negrii cu vipusca din satin, camasa alba cu plastron apretat si guler atasat cu nasturi, cravata alba, vesta alba, pantofi eleganti. In cazul femeilor, white tie inseamna rochii fastuoase din materiale foarte fine si pretioase. Pentru exemplificare, treceti in revista tinutele regilor Angliei la dineurile oficiale.

Black tie

Black tie este maximul de eleganta pe care il putem regasi la noi si cere smoching si papion la barbati si rochie lunga la femei. Daca la barbati lucrurile sunt mai simple, la femei varietatea de rochii face dificila o decizie. Trebuie retinut insa ca rochiile black tie trebuie sa fie croite din materiale foarte fine si elegante. Accesoriile sunt si ele pe masura. Bijuteriile sunt pretioase si de foarte buna calitate, din aur sau argint. In materie de incaltaminte, optati pentru sandale cu barete fine sau pantofi din matase.

Tocul trebuie sa fie inalt, insa comod. Este de preferat sa nu purtati incaltaminte noua la un astfel de eveniment, sau plimbati-va prin casa cu sandalele sau pantofii pe care urmeaza sa ii purtati. O incaltaminte frumoasa nu este neaparat si comoda. In final, pentru geanta optati pentru o poseta plic de mici dimensiuni, de asemenea din materiale pretioase, eventual cu insertii de paiete sau margelute. Pentru accesorizare la barbati se recomanda butoni de buna calitate si o batista alba in buzunarul de la piept. Pentru a compune o astfel de tinuta, inspirati-va din aparitiile de pe covorul rosu de la Cannes sau premiile Oscar.

Cocktail

Tinuta de cocktail este o idee mai lejera decat black tie, insa tot eleganta. Barbatii pot purta un costum clasic, iar femeile o rochie pana sub genunchi, pana la jumatatea gambei, sau la maxim 10 cm deasupra genunchiului. Fara rochii mini! Materialele sunt si aici pretioase, precum satin, matase, dantela. Se accepta si costumele, cu conditia sa nu fie cele de birou. Se necesita macar o bluza din material pretios, accesorizata cu o brosa din argint. Accesoriile trebuie sa fie si de aceasta data fine. Se recomanda din nou poseta-plic si sandale sau pantofi. Atentei insa! La cocktailuri se sta mult in picioare, deci aveti grija ca incaltamintea sa fie comoda mai presus de orice altceva. Un astfel de dress-code la noi se intalneste cel mai adesesa la nunti, dar si la inaugurari sau receptii.

Business Casual

Informal sau business casual se refera la intalnirile de afaceri si presupune clasicul costum cu cravata pentru barbati si o tinuta business pentru femei. Este permis femeilor sa accesorizeze costumul cu mici brose prinse de rever sau sa poarte o bluza din satin sau matase. Rochiile sunt si ele permise, atat timp cat nu sunt mai scurte de linia genunchiului.

Smart casual

Smart casual este dress code-ul care da cea mai mare libertate de exprimare. Se pot purta chiar si jeans, cu conditia sa fie de culoare inchisa, iar in privinta materialelor nu exista restrictie. Accesoriile pot fi fantezie, si se poate purta orice tip de incaltaminte. Nu mergeti insa in extrema cealalta si purtati pantofi sport, daca evenimentul cere un dress code anume, insemna ca nu putem purta tinute de toata ziua. Smart casual insemana de fapt o varianta de echilibru, nici prea formal, nici prea casual, si se poarta de obicei la restaurante sau aniversari.

Cum credeti ca ar trebui sa arate ţinuta unui om de afaceri la o întâlnire de business din timpul zilei?

Sfatul stilistului Irina Markovits, consultant de stil (imagematters.ro):

Cu cât o întâlnire este mai protocolară (negocierea unui contract, prezentarea unui proiect, networking) şi cu cât cunoaştem mai puţin interlocutorul, cu atât ţinuta de business trebuie să fie mai tradiţională: costum elegant şi cravată în cazul bărbaţilor, taior sau costum de culoare închisă pentru femei, ţinute completate de accesorii la fel de elegante, discrete, fără logouri ostentative. Pe măsură ce nivelul de formalitate al întâlnirilor de business scade – prânz de afaceri, de pildă -, ţinutele pot deveni mai relaxate. Costumul conservator e înlocuit de ţinute business casual – sacou şi pantaloni în culori diferite, cravata nu mai este obligatorie samd.

Ce se poartă la o cină de business?

O ţinută business casual de seară poate fi foarte similară cu cea din timpul zilei: o cămaşă (întotdeauna cu mâneci lungi), uni sau cu dungi discrete, asortată cu pantaloni în culori neutre (negru, bleumarin, gri, bej) şi cu un sacou într-o culoare şi textură diferită. Cravata poate lipsi, cămaşa nu trebuie să fie cea mai elegantă sau un model cu butoni. În schimb, business casual nu ar trebui să însemne jeansi, cămăşi cu mâneci scurte, pantofi sport. Există şi excepţii, în cazul în care partenerii de discuţie fac parte dintr-o industrie de creaţie: arhitectură, show-biz, advertising, modă. Ţinutele lor business casual se vor distinge întotdeauna printr-un stil mai colorat, mai avangardist, mai relaxat, pentru că hainele transmit mesajul unei profesii care valorizează individualizarea, personalizarea, creativitatea şi mai puţin regulile sau procedurile.

Ce nu ar trebui sa lipseasca dintr-o garderoba business?

O garderobă de business poate fi la fel de complexă şi variată ca una non-business, de aceea e greu de spus “ce nu ar trebui sa lipsească”. Orice bărbat ar trebui să aibă un costum bleumarin, cu o croială impecabilă şi dintr-un material frumos, cel puţin 4-5 cămăşi elegante, câteva cravate şi cel puţin 2 perechi de pantofi din piele, de calitate. În timp, pe măsură ce veniturile şi nivelul de rafinament al respectivului bărbat cresc proporţional, garderoba se poate îmbogăţi cu costume unicat şi cămăşi făcute la comandă, accesorii de lux, materiale scumpe.

http://www.afladespre.ro, http://www.zf.ro

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s